שירותי מיחא

בכל שנה מטופלים בבית מיחא למעלה מ- 700 ילדים חירשים ולקויי שמיעה, ומשפחותיהם.

חזונה של העמותה להעניק לכל ילד חרש את הכלים לרכישת תקשורת, שפה ודיבור למען שילובו המלא בחברה. הישגה העיקרי של העמותה הוא שילובם של 88% מבוגריה בכיתות א' בבתי ספר רגילים.

לעמותה פונים משפחות של פעוטות בני חודשים ספורים ועד גיל שש (כתה א'), אשר אובחנו בליקוי שמיעה. הילדים פונים מכל רחבי איזור המרכז, מחדרה ועד גדרה. ערבים ויהודים, דתיים וחילוניים.

 

בית מיחא מציע מגוון רחב מאד של שירותים לקהל רחב של פעוטות חירשים ולקויי שמיעה, וביניהם:

  1. יחידת האודיולוגיה – השלב ראשון של תהליך שיקומו של הילד, יחידת האודיולוגיה אחראית על עריכת בדיקות שמיעה, הערכת התפקוד השמיעתי של התינוק והילד, התאמה וכיוונון מכשירי השמיעה, מעקב שמיעתי וייעוץ בנושא השימוש במכשירי שמיעה הן למשפחות והן לצוותים מקצועיים רפואיים בקהילה.
    כ-700 ילדים ופעוטות נעזרים ביחידה האודיולוגיה מדי שנה.
    יחידת האודיולוגיה מצוידת בציוד הכי משוכלל וחדיש הנמצא בשוק והמאפשר לבדוק את שמיעתם של כל תינוק ופעוט, גם במצבים פיזיולוגיים ייחודים. בנוסף, בית מיחא דואגת להימצאותן של לפחות שתי קלינאיות תקשורת אודיולוגיות בכל בדיקה.
    חדר הבדיקות האודיולוגיה הקיים מיושן וצפוף מאד. בשיפוץ הוא יורחב משמעותית על מנת להקל על חוויית הפעוטות, ויכלול חדר המתנה נח למשפחות המלוות.מערך קלינאיות התקשורת – טיפולי קלינאות התקשורת הם המרכיב המרכזי בתהליך שיקומו של הילד. כל ילד זכאי למספר פגישות אישיות הניתנות מדי שבוע, החיוניות לקידום תפיסת השמיעה של כל ילד והתפתחות של שפה חיונית, דיבור ומיומנויות תקשורת. כמו כן, הילדים זכאים לפגישות קבוצתיות ההכרחיות לפיתוח המיומנויות החברתיות של הילד לקראת שילובו בכתת גן ובי"ס שומעים.
  2. מעונות יום שיקומיים – כ-50 תינוקות ופעוטות חירשים ולקויי שמיעה, בגילאי 6 חודשים עד 3 שנים, הזקוקים לטיפול אינטנסיבי משולבים באחד מארבעת מעונות היום השיקומיים בבית מיחא מדי שנה. המעונות מספקים תכנית טיפולית עשירה בת יום מלא, במשך שישה ימים בשבוע.
    במסגרת השיפוץ יורחבו החדרים על מנת להשתמש בצורה מיטבית בחללים הקיימים אשר אינם מנוצלים כיום. בהתאמה מוקפדת לדרישות משרד הרווחה למעונות יום, המעונות יכללו את מיטב הציוד ויותאמו בדיוק לצרכי פעוטות חירשים.
  1. מערך תמיכה בהורים ומשפחות בידי יחידת העובדות הסוציאליות – מטרת שירותי העובדים הסוציאליים היא לחזק ולהעצים משפחות, ובכך לשפר את תהליך שיקום הילד כבד השמיעה. בית מיחא מפעילה מערך תמיכה והעצמה רגשית, ומספקת הדרכה ומידע להורים, בכדי לעודד אותם להפוך לשותפים בעלי ידע וכלים להתמודדות עצמאית עם הצרכים המיוחדים של ילדם.
    העובדים הסוציאליים בעמותה מספקים להורים תמיכה, הכוונה וסיוע במיצוי זכויות ממוסדות המדינה. בנוסף, מפעילה העמותה קבוצות תמיכה להורים, המהוות הזדמנות ליצור אינטראקציה משותפת בין ההורים, ולחלוק תחושות וחוויות דומות הקשורות באתגר בגידול ילד חרש.
    במסגרת השיפוץ ייבנה אגף לעובדות הסוציאליות, שיאפשר מקום מיועד ואישי לשיחות רגישות אלה. תשומת לב מיוחד תינתן לעיצובו של חלל מכיל, נעים ונח להורים ולמשפחות.
  1. מערך טיפול בפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק – ילדים עם לקות שמיעה פעמים רבות מתמודדים גם עם בעיות במערכת שיווי המשקל ועם ויסות חושי. טיפול והעשרה בתחום מוטורי-תחושתי, יכולים לשפר מיומנויות אלה. חשיבות מכרעת ניתנת לסביבה הטיפולית ולאביזרים הנלווים לטיפול.
    במסגרת השיפוץ ישודרג חדר הטיפולים ויוחלף הציוד כולו לציוד המתקדם ביותר בתחום.
  1. הגן המתחלף­ – בכל שנה משתתפים 12-15 ילדים עם לקות שמיעה , בגילאים שנתיים עד ארבע בתכנית המאפשרת לפעוטות לקבל מענה לצרכים המיוחדים להם, ובד בבד לקחת חלק בפעילות גן רגיל. תכנית "הגן המתחלף" כוללת יומיים בשבוע של עשייה אינטנסיבית כקבוצת גן בבית מיחא. בשאר ימות השבוע משולבים הילדים בגנים עם עמיתים שומעים בקרבת ביתם. מטרת התכנית היא פיתוח כישורי שימוש שפה דיבור  ושיח, הקשבה לשותף ועידוד יוזמה חברתית. ילדי הגן המתחלף מקבלים מדי שבוע טיפולים פרטניים מקלינאית תקשורת, אחת לחודש מתקיימת קבוצת הורים בהנחיית הגננת ועובדת סוציאלית.
    במסגרת השיפוץ ישודרג הגן המתחלף ויוחלף הציוד כולו לציוד המתקדם ביותר בתחום.
  1. החטיבה הקדם יסודית – כוללת מאות ילדים מגיל שלוש ועד הכניסה לבית הספר. החל מגיל שלוש מתחנכים הילדים במסגרות חינוכיות בקהילה. מסגרות אלו הינן בפיקוח משרד החינוך ובהדרכה ותמיכה מקצועית של המרכז הטיפולי של משרד החינוך. בנוסף הילדים והמשפחות מקבלים שירותי תמיכה ממיחא, כגון: בדיקות שמיעה, מעקב שמיעתי במכון האודיולוגי במיחא וכן תמיכה של מערך סוציאלי. הילדים זוכים למגוון של תמיכה המותאם לילד על פי צרכיו, והכולל:
    • שילוב אישי (פרטני) – ילדים משתלבים בגנים רגילים הסמוכים למקום מגוריהם, מקבלים טיפול מקצועי במסגרת הגן בשעות הבוקר ובמרכז הטיפולי של מרכז מיחא בשעות אחר הצהריים
    • שילוב קבוצתי בגן המשולב (ראה לעיל, סעיף 6)
    • שילוב במסגרות מיוחדות – ילדים עם לקות שמיעה שיש להם לקויות נוספות, הלומדים במסגרות חינוך מיוחד שאינן מתמחות בלקויות שמיעה, מקבלים מצוות מומחים ממיחא תמיכה והדרכה לצוות המקצועי בגן, שירותי שיקום שמיעתי, מעקב וניטור במכון האודיולוגי במרכז מיחא.