קלינאית תקשורת באודיאולוגיה
קלינאית תקשורת בטיפול עם ילד לקוי שמיעה
קלינאות תקשורת משולבת בבית מיחא בשני תחומים:
1. במסגרת האודיולוגיה – אבחון ושיקום השמיעה
2. במסגרת תכנית ההתערבות – פיתוח כישורי שמיעה, תקשורת שפה ודבור
קלינאות תקשורת – מסגרת האודיולוגיה
קלינאיות התקשורת המשמשות בתפקיד אודיולוגיות הינן קלינאיות תקשורת שהתמקצעו ומתמקצעות בתחום האודיולוגיה הפדיאטרית (אבחון השמיעה בגיל הרך) ובנוסף בתחום התאמות מכשירי שמיעה בגיל הרך (תחום ייחודי שמתפתח ומשתנה במהירות לאור ההתקדמות הטכנולוגית).
תפקידן של קלינאיות תקשורת אלו בבית מיחא כולל:
- הערכת הרמה השמיעתית של הפעוטות על סמך בדיקות שמיעה התנהגותיות המבוצעות בדרכים המקובלות בעולם כולו להערכת שמיעה של תינוקות וילדים צעירים.
- התאמת מכשירי שמיעה אישיים לפעוטות על פי פרוטוקולים מקובלים בעולם ובארץ.
- הכרת והתעדכנות באופן שוטף בטכנולוגית מכשירי השמיעה המשתנה בקצב מהיר.
- הכרת והתעדכנות במכשור ובהתקדמות באופני בדיקות השמיעה לפעוטות ואופני התאמות מכשירים לפעוטות.
- הדרכת צוות הקלינאיות והצוות הרב מקצועי בדבר המיומנות הנדרשת בטיפול בעזרים ובהכרתם.
- פיקוח על בנק ההשאלה והשאלת מכשירי שמיעה לפעוטות שנקלטים בבית מיחא.
- הדרכת ההורים לגבי השימוש והתפעול של מכשירי השמיעה.
- עזרה בפתרון בעיות ותקלות בעזרים השמיעתיים של הפעוטות.
- במידת הצורך, הערכת תפקוד של פעוטות עם מכשירי השמיעה בחדר הטיפולים הפרטניים.
- הדרכת סטודנטים בתחומי האודיולוגיה.
- העשרת הצוות הרב מקצועי בתחום האודיולוגיה הפדיאטרית והשיקום.
- הענקת מידע להורים לגבי המצב השמיעתי של הפעוטות.
- הענקת מידע להורים עם סיום ההתאמה ובמהלכה, בשיתוף העוס”ית המלווה את המשפחה.
- הכנת דו”חות אודיולוגיים עבור פעוטות המופנים לברור שתל.
- עדכון פרוטוקול התאמת המכשירים ודרכי הבדיקה בגיל הרך בשיתוף עם מנהלת החטיבה.
קלינאות תקשורת – מסגרת תכנית ההתערבות
קלינאות תקשורת בחטיבת הגיל הרך בבית מיחא מבוצעת על ידי קלינאיות תקשורת שמתמקצעות בתחום העבודה של פיתוח כישורי תפיסה שמיעתית, תקשורת, שפה ודבור עם פעוטות וילדים עם לקות שמיעה. קלינאות התקשורת היא הליבה של העשייה במסגרת תכנית ההתערבות לפעוטות ולמשפחות וקלינאיות התקשורת נדרשות לידע והבנה בתחומים שונים ומגוונים. עבודתן כוללת:
- עבודה פרטנית בתחום קלינאות תקשורת התפתחותית עם פעוטות החל מגיל כחודשיים ועד גיל שלוש שנים.
- התעדכנות וידע בתחומי התפתחות פעוטות (התפתחות בתחומים מגוונים ושונים כמו התפתחות תפיסה חושית, התפתחות מוטורית, קוגניטיבית, חברתית ורגשית).
- ידע בתחומי טיפול דיאדי לפעוטות (הורה – ילד).
- התעדכנות בטכנולוגיות העזרים השמיעתיים.
- ידע בתפעול מערכות השתלים השונות ומכשירי השמיעה.
- מיומנויות עבודה עם הורים.
- התמקצעות והתעדכנות בדרכי עבודה עם פעוטות עם לקות שמיעה.
- השתלמות בתחום הלמידה הטבעית ופרויקט קשר (פרויקט שמתפתח מזה כעשרים שנה והפך על פיה את הגישה שהייתה מקובלת בעבר לטיפול בילדים עם לקות שמיעה)
- העצמה אישית בהתמודדות עם הורים הנמצאים בשלבים שונים של המשבר עם גילוי הלקות של ילדם (ע”י עו”ס החטיבה).
- הכשרת סטודנטים מהאוניברסיטאות השונות והמכללות השונות, בתחום לקויות השמיעה, קלינאות תקשורת.
- השתלמויות, מפגשי צוות קבועים ומפגשי הורים.
- הכנת דו”חות שונים